perjantai 9. syyskuuta 2011

Syysflunssa


Stavangerissa on kohta syksy! Täällä sataa joka päivä ainakin kerran ja alkaa olla jo viileämpi ku sillon kun tänne tulin. Musta on tää sää on vieläkin iha hulluilmiö täällä. Se voi sataa ja paistaa vuorotellen montakin kertaa päivässä. Sitä ei usein tiedä aamulla mitä kannattais pistää päälle ku voi olla joko liian kylmä tai liian kuuma.

Tää viikko on oikeastaan mun osalta menny aika paljon pienen syysflunssan kourissa.
Luulenpa, että se alko siitä kun viime lauantaina olin pyöräilemässä ja yhtäkkiä alko sataa vettä ja arvatkaa vaan oliko mulla liian vähän päällä. Kurkkikipu siitä ensin sitten tuli ja sunnuntaina menin silti Zumbaan, joka taas pahensi sitä. Kurkkikivun jälkeen tuli päänsärky ja kylmäkuuma-tunteet. Yhtenä aamuna kun heräsin, niin ääni oli oikein ihana ja sen ja seuraavan päivän se pysy aikalailla samanlaisena. Torstaina tuli räkä ja sitä sitten vielä jatkuu. Harmittaa ku en oo pystyny käymään zumbassa tai pyöräilemässä koko viikkoon. :(

Nojoo, muuten viikko on menny ihan mukavasti. Eilen lähdin itsekseni käymään keskustassa, sieltä tuli sit ostettua aleista kesävaatteita, meikkejä ja hiusvärin jonka sain eilen jo heti laitettua. Väristä tuli "tumman ruskea" eli alkuun melkein musta. (: Nyt kun sais vielä pienen tasotuksen tähän päähän nii se ois aikas jees.






Tädiltäni sain pieni kysymyksiä joihin ajattelin vastata! Anteeksi täti!


mun tekemiä sämpylöitä,
hillon ja voin kera

norjalaisesta ruoasta:
Me ei ainakaan vielä olla mitenkään erikoista "norjalaista ruokaa" syöty. Samanlaisia mitä suomessakin syötäis. Täällä ulkonasyöminen ei oo kovin halpaa lystiä (ainakaan mun mielestä tai sit oon vaan pihi). Kerrankin yks pyöreä tonnikalaleipä (semmonen hesen mega-aterian hampurilaisen kokoinen) makso 85kr eli n. 11euroa.
Norjalaisilla on kyllä tapana esim. leivän päällä käyttää hilloa tai marmeladia yms, mutta me ei ainakaan sitä olla moneenkaan kertaan syöty. Monia norjalaisten ruokakulttuuriin liittyviä asioita Kati on maininnut, mutta nyt juuri en niitä muista. :D 





ovatko naiset huolitellumpia:
En nyt ainakaan tuollaista ole vielä huomannut. Nuoret ainakin pukeutuvat ihan samoin kuin suomessa, joten itse en onneksi erotu joukosta. PAITSI, erään kerran bussissa mulla oli REINOT jalassa ja arvatkaa vaan katsoiko kaksi n. 17v tyttö oudosti mun kenkiä. Ne supatti siinä toisella puolella käytävää jotain keskenään ja katsoivat monta kertaa mua ja kenkiä. Teki mieli sano niille: "Tää on muotia SUOMESSA", mutta en sitten viittiny.

vieläkö ampumistapaus näkyy siellä mediassa:
Kun tänne tulin, niin hiukan lehdissä siitä kirjoiteltiin. Silloin ensimmäisellä viikolla Stavangerin kirkossa oli ne erään kuolleen tytön hautajaiset, jota me oltiin hiukan kirkon ulkopuolella kuuntelemassa. Siitä kirjoitettiin lehdissä vielä seuraavalla viikolla. Uutisia en ole täällä katsonut, enkä muutenkaan televisiota, josta olisin kuullut jotain vielä tuosta aiheesta. Oton ensimmäisenä koulupäivänä pidettiin pieni tilaisuus tälle kuolleelle tytölle, koska tämä tyttö oli käynyt juuri Oton koulua.

koti-ikävä:
Pakko myöntää, etten mä ole kokenut minkäänlaista koti-ikävää ainakaan vielä. Enkä kyllä tiedä, että millonkohan sellainen mahtaisi tulla jos olisi tullakseen. Siellä se on paikallaan, vaikka mä olenkin toisessa paikassa. Eikä Norja muutenkaan ole kovin kaukana, joten helposti tästä lentäenkin pääsee kotiin käymään jos on tarvis. (:

Ps. Lainasin kirjastosta, erään norjankielisen oppikirjan ja oon sitä nyt lueskellu! Osaan siis sanoa:
-Jeg heter Mia og jeg er fra Finland!
-Jeg snakker finsk, svensk og engelsk.
-Jeg har vært her i en måned og jeg snakker litt norsk.
-Ha det bra!
-Nei takk, Ja takk!
-Tusen takk!
-Kom å spise!
-en, to, tre, fire, fem, seks, sju, åtte, ni, ti...
  jne.

2 kommenttia:

  1. Oooi ooi kuullostaa hyvältä :-) Oon se tyttö jonka PITI tulla Stavangeriin, mutta sitten perhe päätti ottaa toisen au pairin koska ne tarvitsi au pairin nyt ja heti.. Mut ei se mitään, mä lähden 30.8 Osloon! Sieltä löyty perhe mulle :-) Jänskättää aika paljon..!!!! Toivottavasti mulle käy yhtä hyvä tuuri ku sulle, että viihdyn norjassa ja perheessä ym. :-)

    VastaaPoista
  2. Ano: Kiitti! (: No voi harmi, olis ollu kiva saada lisää suomi-vahvistusta tänne! Tsemiä sulle! Uskon, että sullakin tulee olemaan hieno vuosi! (;

    VastaaPoista