torstai 1. syyskuuta 2011

Vapaapäivän päivitys

100 puuttuu ja kolikot ovat
ylhäältä alas:
20, 10, 5, 1NOK & 50 øre
Hui miten hassua, että oon ollut täällä nyt 4 viikkoa! Kaikki on oikeastaan jo aika hyvällä mallilla! Odottelen tässä vielä sosiaaliturvatunnusta, että saadaan viimeisimmät asiatkin kuntoon, mm. muuttoilmoitus loppuun, pankkitili ja ehkä oma bussikortti.
Ja voin sanoa, että mulla on vieläkin vähän vaikeuksia tän rahan kanssa! Kaikki maksaa niin "paljon"! Esim.
10e = n. 77,081NOK ja jos joku maksaa 100NOK = n. 12,973e! Kaupassa se näyttää vaan niin isolta summalta nii ei sit oo varma, että paljonko sitä tosiaan euroissa maksaa! Voin kertoa, että mulla on lompakossa aina mukana pieni lunttilappu, varmuuden vuoksi.

Eilen ensimmäistä kertaa sain aamuvuoron ja lähetin Oton kouluun ja vein tytöt päiväkotiin. Lapset siis menevät iltaisin yleensä 19-20 välillä nukkumaan ja he voivat herätä aamulla jo ennen kuutta.Kun heräsin (7.05), lapset olivat hereillä ja Otto oli innokkaana laittamassa itselleen kouluun eväitä (lapset siis ottavat kouluun omat eväät mukaan ja koululta saa joko maidon tai kaakaon jos siitä on erikseen maksanut). Pientä kränää tuli Oton kanssa Nintendosta, jota ei aamuisin saa pelata, ja aamupalan syötyään Otto lähti kävelemään koululle. Tyttöjen kanssa alettiin sitten laittaa ulkovaatteita päälle ja lähteä päiväkotia kohti. Yllättävän hyvin se aamu meni ja tytötkin jäivät mielellään päiväkotiin. Ilona oli hiukan haikea, mutta pienen halauksen jälkeen tyttö lähti leikkimään muiden lasten kanssa.
Päivällä mulla oli sitten vapaata ja kävin pyörälenkillä, vaikka sää ei ollut kovin hyvä. Aloitettiin Katin kanssa käymään Pulz Treningssenterissä , joka sijaitsee ihan meidän lähellä Hundvågissa. Tiistaina oltiin kokeilemassa siellä zumbaa ja jäätiin sitten koukkuun. Kati oli siis luvannut maksaa mulle yhden harras

tuksen, joten sovittiin, että se olis sitten tää. :)
Eilen kävin myös kaupassa ostamassa itelleni ensimmäisen norjalaisen naistenlehden. Yritin ensin lukea Leena Landerin Tummien perhosten kotia norjaksi, mutta siitä ei oikein tullut mitään. Mun norjankielentaito ei nyt siis ole vielä mitään. Norjankieli on lähellä ruotsia, mutta silti ei kuitenkaan. :D

Tänään aamulla heräsin varttia vaille seitsemän siihen, että luultavasti Emeline heitti Synnen mun naamalle. Meidän vauvat kasvaa niin kovaa vauhtia, ne on ollu meillä nyt 3 viikkoa. Eilen Synne keksi mennä parvekkeelta katolle. Sehän oli siellä ihan kotonaan, eikä meinannut tulla pois. Lapset ei oikein vielä osaa käsitellä kissoja ja joskus ne kantelee niitä erittäin pahan näköisesti. Toissapäivänä Emeline tiputti Synnen alas rappusia. Onneksi sille ei mitään sattunut.

Ajattelin tähän vielä pistää muutaman kuvan mun huoneesta.

Kuva otettu eteisestä




Koko huone näkyy peilien kautta
Täällä nautitaan vielä aurinkoisista ja suht lämpimistä päivistä. Kohta tänne ilmaantuu Stavangerin-sää, eli toisin sanoen sataa enemmän kuin tarpeeksi. (:

Ps. Mä oon nyt viimein uskaltautunut ajelemaan tolla noitten isolla autolla (joka on automaattivaihteinen)! :D Siihen tarvittiin vain yksi päivä ja maanantaina ajoin sitten Jørnin lentokentälle (onneksi Kati oli mukana takaisin tullessa)! Joten ihmiset, jotka ootte tulossa tänne käymään niin mä sitten hurautan hakemaan teidän Stavangerin lentokentältä! ;)
 

8 kommenttia:

  1. Vaihoitko kirjat Norjaa? Ite aattelin vaihtaa omat kirjat Ruotsii, mutta tulin sitten toisiin aatoksiin.

    VastaaPoista
  2. Kardemumma: Juu vaihdoin! Käytiin yhdessä vaihtamassa se host-äidin kaa! :) Mikä sai sun pään kääntymään?

    VastaaPoista
  3. Host-isä sano, et se on niin vaikeeta ja tulee kalliiks yms. Ja sit tulee hirvee sotku helposti. Onks se oikeesti noin? Uskoin sitä iskää, ku se on tehny sitä vähän useemman kertaa. Itehän mä siittä vaihosta hyötyisin, ku ei tarvis käyä kakkosvaihetta autokoulussa.

    VastaaPoista
  4. Ei se mun mielestä kauheen vaikeeta ollu. Käytiin täyttämässä sellanen paperi johonkin virastoon, että saan mun sosiaaliturvatunnuksen. Sitten kun saan sen nii saadaan ilmotettua postiin, että oon muuttanu tänne ja posti kulkis mullekki .
    Siitä en tiiä onko se kallista, en mä ainakaa vielä mitään ole maksanut! :) Mut ehkä ruotsissa on sen asian laita vähän erilainen ku tääl norjas?

    VastaaPoista
  5. Ei se siellä ruotsissa sen kummempaa oo kuin Norjassakaan (just asuttiin siellä 2 v). Jos ei muuta kirjoja niin ei kuulu esim. terveyden huollon piiriin (ainakaan mun käsittääkseni). En myøskään ymmärrä mikä siinä muuttoilmoituksen tekemisessä maksaa?

    Ja kyllä se 2 vaihe autokoulussa täytyy käydä joka tapauksessa vai miks ei tarvis?

    VastaaPoista
  6. ihanan iso huone! :O :> Oisko samaa kokoo kuin tää mun täällä, mut sulla on just kivan kodikas. Mulla tää on tällanen alkeellinen opiskelijaboksi :DD

    VastaaPoista
  7. Mira: haha, ei opiskelijaboksin tarviikkaa heti olla täydellinen :D Mulla oli tääl sänky ja noi harmaat kalusteet valmiina! Valkoset kalusteet ja naulakko tuli kun ite pyysin (:

    VastaaPoista
  8. Tosi kiva huone sulla siellä. :)

    VastaaPoista